מלווה ילדים ונוער בתהליכים רגשיים

מטפלת בכלים ביבליותרפיים, נרטיבים והתמקדותיים

  • שיפור יכולות ההבעה, בכתב ובעל פה
  • העצמה, פיתוח תחושת מסוגלות ושיפור הביטחון העצמי
  • כתיבה כדרך לביטוי רגשי
  • פיתוח יצירתיות ודמיון
  • עיבוד תכנים רגשיים

קצת רקע:

לאורך השנים, כחלק מעבודתי כסופרת, חקרתי ולמדתי רבות על אודות עולמם הפנימי של ילדים ונוער, זאת במטרה לברוא גיבורים מעוררי הזדהות.

נוסף על כך, בראתי בספריי עולמות פנטזיה ששימשו ילדים רבים כמקום מפלט בטוח לגדול לצידו ולהישאב לתוכו בכל פעם בה היו זקוקים לרגיעה או לפאוזה מהחיים.

במהלך שנים רבות, זכיתי- ואני עדיין זוכה- ללוות אינספור ילדים ובני נוער. את חלקם ליוויתי דרך סדנאות הכתיבה שאני מעבירה כבר שנים ואחרים פנו אליי בעקבות קריאת ספריי.

כך מצאתי את עצמי מלווה ילדים ובני נוער בתהליכים רגשיים האופייניים כל כך לגיל ההתבגרות כמו: חרדה, דיכאון, דימוי גוף, דימוי עצמי נמוך, קשיי השתלבות, קשיים חברותיים וכן הלאה. בין היתר עבדתי ואני עובדת עד היום עם ילדים ובני נוער על הספקטרום האוטיסטי.

תהליך העבודה:

בחלק מהמקרים האינטראקציה הראשונית נעשית דרך כלים ביבליותרפיים הכוללים קריאה או כתיבת טקסטים. במקרים אחרים הליווי נעשה באמצעות שיח, ללא נגיעה למילה הכתובה. בגילאים הצעירים יותר העבודה נעשית בין היתר באמצעות משחק או הצגה, תוך שילוב שיח כמידת האפשר.

במידת הרצון והצורך, העבודה נעשית בליווי בעלי חיים וטבע.

הכלים העומדים לרשותי:

טיפול בכלים ביבליותרפיים  – טיפול המבוסס על קריאה או כתיבת טקסטים, אשר באמצעותם יכול האדם לחקור את רגשותיו וחוויותיו, לספר את סיפורו האישי, לבטא במילים רגשות או חרדות אשר היו עד כה מודחקות, במטרה להציפן ולהתמודד עימן.

טיפול בכלים נרטיביים  – טיפול זה מתמקד באופן בו האדם רואה את סיפור חייו (נרטיב) ובמשמעות שהוא נותן לסיפור זה. ההנחה היא כי המקור לרגשות ולקשיים הוא סיפור חיים לא יעיל שאינו מאפשר לאדם לראות אפשרויות חיוביות. מטרת הטיפול הנרטיבי היא לשפוך אור על נקודות משמעותיות שאין האדם מודע להן ובכך לבנות נרטיב שיאפשר התפתחות וצמיחה. הטיפול מתבצע על ידי דו שיח המורכב ברובו משאלות ותשובות.

טיפול בגישת ההתמקדות – טיפול זה, המתאים לקהל הבוגר יותר, מבוסס על העלאת מודעות לתחושות גופניות פנימיות (“התחושה המורגשת”) לנוכח חוויה משמעותית שהאדם עבר. עיבוד החוויות הללו נעשה באמצעות שימוש בדימויים, בתחושות וברגשות שעולים תוך כדי התהליך. מטרת השיטה היא לאפשר לאדם לצאת מתוך מצב של תקיעות, למצוא את ה”אמת הפנימית” שלו, ולזהות אפשרויות פעולה חדשות –  כל זאת תוך דגש על העובדה כי הפתרון טמון באדם עצמו וכי קשב ותשומת לב לגוף הם המאפשרים ריפוי ורגיעה.

כלים נוספים המשולבים בליווי ובטיפול בהתאם לצורך הם ציור, יצירה, משחק חופשי, קלפים טיפוליים שונים, משחקי כתיבה, טיפול ומגע עם בעלי חיים.

  • בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה מטעם האוניברסיטה הפתוחה (מצטיינת דיקן)
  • סופרת ילדים ונוער
  • בעלת ניסיון רב בעבודה עם ילדים
  • מנהלת ומעבירה סדנאות כתיבה לילדים ונוער מעל עשו

לפרטים נוספים ותיאום מפגש אנא צרו קשר:
053-2458689
eshkar.com [שטרודל] sadna